Like pe facebook!

duminică, 20 martie 2016

Operațiunea: reducerea consumului de energie

Vine, vine, primăvara! Vine cu ghiocei, cu zambile, cu magnolii înflorite, dar şi cu regularizarea la curent şi cu ultima factură la gaze. Şoc şi groază, ce să mai! Când ai centrală pe gaz e vai şi amar şi te cam ia cu ameţeală. Stau la casă, nu la bloc, să zici că îmi e ameţeală de la înălţime, dar zero-urile multe nu se împacă bine cu vederea mea. Cred că și știu ce urmează: "Operațiunea: reducerea consumului de energie."
Ce să-i faci? N-o dezbraci, cum zice cântecul, ci o îmbraci. Cum ce? Casa!
Am pus mâna de la mână, adică i-am luat de mână pe părinţi – că eu încă nu am banii mei, ci supravieţuiesc din bursă şi din proiectele pe care le mai prind din când în când – şi am bătut la uşa celor de la Enermed Impex SRL Bucureşti. De ce? Ca să facem rost de un certificat energetic şi să ştim în ce clasă de consum ne încadrăm și să vedem ce măsuri trebuie să luăm pentru a reduce consumul (masiv) de energie.
Vin oamenii, măsoară, fac testele lor şi tot ce mai trebuie. Pleacă salutându-ne politicos și ne spun că în maxim 24 de ore primim răspunsul. Oh! ce bine, că nu stăm cu stres până vine. Nu că ar fi cine știe ce situație dificilă, dar tare îmi e teamă de rezultat.

  “Ei, hai că ne-om încadra la clasa C”, zice tata, “că nu ardem noi gazu' aiurea. Cine ştie, îmbătrânesc eu și dau centrala mai tare.”
Vine certificatul. Ştiu alfabetul, de asta sunt sigur. Mă jucam “Fazan” când eram mic. Jocul ăla în care zici o literă, celălalt spune stop, iar apoi el trebuie să spună un cuvânt cu litera la care m-a oprit pe mine. Sigur știți și voi jocul. Ehh! eu mereu îl spuneam atât de repede încât trebuia să reiau literele de la început până când să-mi zică stop ceilalţi. Tot cam în aceeași situație cred că au fost și băieții care ne-au dat rezultatul certificatului energetic. Mai era nevoie de litere ca să arate cu exactitate pierderea energetică. Un rezonabil calificativ “F”. Nu ultimul, dar  sunt sigur că erau deja la a doua tură. Bine că am reuşit să obţinem un certificat energetic ieftin. Cei de la Enermed Impex SRL Bucureşti au cele mai bune preţuri de pe piaţă. Ba, mai mult, dacă găseşti în altă parte mai ieftin, îţi oferă un discount suplimentar.
“Au greşit ei”, zice mama.
“Ba n-au greşit nimic”, zice tata, ştiind ce are de făcut.
A doua zi, fuga, fuguţa la depozitul de materiale de construcţii.
„Ne anvelopăm casa, ce să mai. Schimbăm becurile cu din alea economice, punem termopan la verandă şi schimbăm uşa de la intrare”, spune tata hotărât.
Mama se cutremură, știi că nu a câștigat la loto la ultima extragere și îl întreabă pe tata, cu o voce stinsă:
„Nu vrei să apelăm şi la un expert termografie?”
„Ca să se înroşească?”
„Ce să se înroșească?”, întreabă mama și mai debusolată.
„Casă! Hai, la treabă, nu mai stați!”
Aşa că, de două săptămâni tot la treabă suntem toţi. Mama împunge, eu trag, dar pare că iese ceva. O să-i mai chemăm încă o dată pe băieţi după ce terminăm treaba. Poate ne acordă un calificativ mai bun şi creştem măcar până la B, (visez eu cu ochii deschiși).
După ce terminăm cu anveloparea, o să intru încă o dată pe www.avizez.ro să mă uit de un audit energetic. Am aflat că pot să îmi pun panou solar prin fonduri europene, care mai taie din amețeli când vine vorba de plata la apa caldă, iar pentru asta e nevoie de audit. Bine că nu sunt preţuri mari că, probabil, de data asta mă lua cu vărsături. Pe mine ca pe mine, dar pe mama... E drept că încă nu am găsit  preţul auditului energetic, pentru că el variază în funcţie de complexitatea acestuia, cât şi de suprafaţa imobilului, dar mă raportez la preţurile pentru certificatul energetic ale aceleiaşi firme. Pentru Bucureşti ele stau în felul următor:
·         apartament 1 cameră (garsonieră): 130 lei;
·         apartament 2 camere: 150 lei;
·         apartament 3 camere: 160 lei;
·         apartament 4 camere: 170 lei;
·         apartament 5 camere: 180 lei;
·   casă / vilă, spaţii comerciale sau alte destinaţii: negociabil în funcţie de suprafaţă şi complexitate.
Nu în ultimul rând, o să încerc să îl conving pe tata, sau mai degrabă pe mama, că ea e cu gestionarea finanţelor de la un timp încoace, să ne luăm o centrală termică mai bună şi mai eficientă. Cele care au randamentul de peste 100% sunt destul de scumpe, însă, poate până la toamnă, reuşim să strângem banii că doar “ne scoatem investiția în timp”, vorba lu’ tata.
          Of! Cât s-a făcut ceasul! Deja e târziu, așa că mă pun în pat. Mai avem trei pereți de izolat și tare teamă-mi că iar cade vina pe mine.

Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2016.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu